Níže naleznete stručný popis základních prvků Rubikonu, které jsou vymyšleny tak, aby pro děti představovaly atraktivní hravé prostředí a zároveň aby tvořily rámec pro jejich formativní zkušenosti. Čísla stránek v závorkách odkazují na podrobnější informace v metodické příručce Rubikonu, kterou v případě zájmu zašleme. 

1) Žáci svým chováním a prospěchem ve skutečném světě získávají různé benefity v Rubikonu, což pro ně představuje zajímavou motivaci a podle výpovědí učitelů to má viditelný dopad na jejich fungování (str. 28-31).  

2) Učitel v Rubikonu spouští scénáře (např. Zákony obce, Potopa… str. 12 a str. 36-48), na které mohou žáci rozmanitými způsoby reagovat a vyzkoušet si tak nanečisto různé situace ze života. Ukázalo se, že je to opravdu vtahuje a dané události do značné míry prožívají, což vytváří potenciál pro poučení se z důsledků svých rozhodnutí, a tedy získání určité životní zkušenosti, byť jen v rámci hry.   

3) Žáci o dění v Rubikonu diskutují ve třídě s učitelem, takže vzniká prostor pro reflexi a vyhodnocení jejich fungování jak ve vztazích či v kolektivu (potažmo společnosti – děti se ve hře musí např. domluvit na zákonech obce), tak třeba i co se týká zacházení s financemi (ve hře musí každý hospodařit s penězi, postarat se o své potřeby, je možnost vzít si půjčku apod. – jako v běžném životě).  

4) V Rubikonu se žáci setkávají s omezeními, která mají důležitý význam:  
Každý má jen jeden život, takže opravdu záleží na tom, jak se o něj stará (zabezpečení financí, stravy, odpočinku…) a jaká rozhodnutí činí. (Výjimečně je možné oživení – viz str. 17-18.)  
Čas, který mohou děti denně v Rubikonu trávit, je limitovaný, tak aby nedocházelo k bezbřehému vysedávání u počítače či mobilu. 

5) Za příkladné chování mohou žáci v průběhu hry získat rytířský titul. Pokud si jej udrží, jsou po skončení hry slavnostně pasováni na rytíře (skutečná akce za přítomnosti ostatních spolužáků, učitelů a rodičů) a získají prsten Rubikonu (str. 10, 32-33 a 68). Rytířství zde představuje jednak motivaci a odměnu za soustavné čestné jednání, jednak pozitivní vzor pro ostatní.